Followers

Wednesday, February 8, 2012

cantik itu milik wanita

sape mahu jadi cantik??
anda? anda? saye? mahu!!
haa... nie ade petua skit camne na jdi cantik
yer tuan-tuan & puan-puan..


so GOJES!!

knp anda x cantik? ade bnyk reason die kn...
tapi u ollss~~
pls... pls la k..
pls buang tabiat buruk seperti ini!

1. Malas pakai SUNBLOCK
-Jangan lupa dan malas memberi perlindungan pada wajah kita dengan memakai sunblock ketika melakukan aktiviti dibawah terik matahari, biar wajah terjaga dari bahaya sinar UV. pakai 20 minit sebelum keluar rumah.

2. Berkongsi ALAT MAKE UP
-yang ni selalu terjadi bila kita duduk sebilik dengan rakan2..tak bagi nanti dikatanya kita kedekut.Seperti eyeliner yang dipinjam rakan yang sedang sakit mata atau pinjam bedak compact dari rakan yang berjerawat atau yang lebih parah lagi ada panau, silap2 pipi kita pun berpanau..

3. Malas BERSIHKAN make up
-balik kerja terus tidur.alasan penat..padahal muka kita ni bila dah pakai mekap seharian dah tentu bercampur dengan peluh kita,debu dan habuk2 di luar sana.tu punca jerawat batu tu..jerawat yang ada nanah2 tu..eii...

4. Pakai make up yg dh LAMA
-Rata-rata untuk maskara, tempoh maksimum hanya 3-4 bulan. Untuk concealer dan foundation,perlu tukar setiap setahun sekali dan bedak setiap 2 tahun sekali.untuk lipstick dan blush on dan eyeshadow boleh digunakan 1-3 tahun.lepas ni geledah barang mekap ye..heheh

5. PICIT JERAWAT!!
-Tangan ni macam dah jadi kebiasaan..kalau sambil2 tengok tv merayap je kat muka cari jerawat.lepas tu habis berdarah2 kena kuku..jadi parut..cantik ke gitu??ada setengah orang pi mana2 pun bawak cermin untuk picit jerawat,huduhnye perangai..ekekek

6. Bibir KERING
-Bibir kering tu satu masalah yang kita boleh atasi dengan pakai lipsglos.tapi sebab rajin terlampau mula la di tarik2 kulit bibir yang kering tu sampai mengelupas.berdarah terus bibir dia..dah tak lawa..tau tak,lagi kita tarik2 kulit kering kat bibir tu lagi dia mengelupas tau..


haa.. nampk x???
bende2 tu memng kite bese bwat kn?
so, buang sikap camtu.. (me pon same lee..)

xpi, cantik nie bukn hnye jge dri segi camtu kn..
dari segi islamic pon perlu juge taw..
kite kne balnce, baru betol.. ^_^


so sape2 nk jdi cantik,
shud ikot this petua...

1. Kecantikan sejati datangnya dari hati yang bersih.

- Hati yang bersih pula datangnya daripada iman yang luhur, yang tidak mudah dicemari oleh zarah-zarah kotor yang datangnya daripada sumber yang kotor.

- Hati yang bersih adalah hati yang datangnya dari insan yang mempercayai qada’ dan qadar.

2. Dia....

Tidak akan menyampai-nyampaikan perkara yang buruk, Tidak menyebarkan fitnah, Tidak suka melaga-lagakan sesama manusia, Meninggalkan debat walaupun ia benar, Nampak kesalahan diri, Mudah meminta maaf, Suka melakukan kebaikan, Suka bersedekah, Sentiasa berusaha dan Bersangka baik dengan sesama manusia.

3. Dia mempercayai dengan penuh keyakinan bahawa Segala apa jua yang berlaku ada hikmah yang besar berselindung di sebaliknya.

4. Sesiapa jua yang berjaya menghadapi setiap dugaan dengan tabah, ikhlas dan redha.


insyallah, Dialah yang paling CANTIK dan INDAH di pandangan manusia, dan semestinya ALLAH SWT





is mine~

2 comments:

  1. petua yg bgus ni yunk :) huhu mmg sllu buat pon :DD

    ReplyDelete
  2. yess2~~ hehehe.. muke z da cantek da.. kenn~~ hehhe.. yg penting petua yg bwah tu kn..

    ReplyDelete